Optymalizacja stron internetowych – czyli jak pisać żeby roboty Googla dobrze rozpoznały zawartość strony internetowej.
Czym jest SEO? – to optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. Inaczej rzecz mówiąc odpowiednie przygotowanie witryny, aby mogła ona osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Treści i słowa kluczowe w bitwie optymalizacji stron internetowych
Jednym z podstawowych działań skutecznej optymalizacji stron internetowych jest przygotowanie odpowiednich treści na stronę z użyciem słów kluczowych. Powinny być one obszerne i wyczerpujące, oryginalne i odpowiednio podzielone (nagłówki i akapity). Treści te powinny być także wypełnione synonimami słów kluczowych i wyrazami bliskoznacznymi oraz urozmaicone.
Aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe pod kątem optymalizacji stron internetowych należy dokonać gruntownej analizy związanej z własną ofertą. Należy także przeanalizować pozycją konkurencji i potrzeby klientów. Jak dobrać słowa wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę? Można postawić na:
- brandowe słowa kluczowe (związane z daną marką lub nazwą firmy),
- ogólne słowa kluczowe (składające się najczęściej z 1-2 wyrazów),
- słowa kluczowe typu long-tail (tzw. długi ogon, słowa składające się z większej ilości wyrazów, dopasowane do potrzeb klientów).
Należy przy tym pamiętać, że większa ilość wyrazów wpisywanych w wyszukiwarkę oznacza sprecyzowane potrzeby klienta. Klient wie już czego szuka, więc łatwiej spełnić jego oczekiwania.
Podstawowe pojęcia przy optymalizacji – meta title, description i adresy URL
Optymalizując strony internetowe warto zwrócić uwagę na odpowiednie znaczniki tytułów stron. Są one wyświetlane w wynikach wyszukiwania i na ich podstawie wyszukiwarka ocenia tematykę strony. Ważny jest także opis meta description wyświetlany w wynikach wyszukiwania, zaraz pod tytułem i adresem URL strony.
Optymalizacja stron internetowych to także ustawienie odpowiednich adresów URL stron, tak aby potencjalny użytkownik jeszcze przed kliknięciem wiedział, jakie treści oczekują na niego po przejściu na stronę. Roboty indeksujące „lubią” adresy URL, które są krótkie, nie mają znaków specjalnych i polskich znaków diaktrycznych.
Czy indeksacja stron internetowych ma wpływ na optymalizację?
Jest to element niezwykle ważny zwłaszcza wtedy kiedy zaczynamy tworzyć treści na stronę główną, na strony ofertowe lub na strony blogowe naszej witryny internetowej. Indeksacja witryny to nic innego jak zgłoszenie do googla informacji o tym że pojawiły się nowe treści w internecie i chcielibyśmy aby były pokazywane wszystkim internautom na całym świecie jeżeli tylko wpiszą w wyszukiwarkę odpowiednią frazę.
Jak zaindeksować stronę internetową w 5 krokach?
- Wykonaj plik, który będzie zawierał mapę strony. Możesz to zrobić np. przy pomocy darmowego online narzędzia https://www.xml-sitemaps.com/https://www.xml-sitemaps.com/
- Musisz zamieścić plik na serwerze, najlepiej w głównym. Możesz to zrobić logując się na swój hosting i wgrać swój plik z mapą strony w katalogu głównym swojej domeny.
- Załóż konto na google mail. Skorzystaj https://www.google.com/intl/pl/gmail/about/
- Wejdź na jedno z narzędzi googla, Google Search Console
- W zakładce mapy witryny wpisz odpowiednia nazwę twojego pliku wraz z rozszerzeniem.
- Tą czynność możesz powtarzać przy aktualizacjach zawartości swojej witryny.
Linki wychodzące zewnętrzne i wewnętrzne
Algorytmy Google (i innych wyszukiwarek) zwracają uwagę na linki zewnętrzne i wewnętrzne. Co to oznacza pod kątem optymalizacji stron internetowych? Linki wychodzące zewnętrzne przekazują wartość strony witrynom, na które prowadzą, więc należy kontrolować ich ilość. Natomiast linki wychodzące wewnętrzne prowadzą na inne strony tej samej witryny. Warto więc tak nimi zarządzać, aby siła linków przychodzących na tę stronę, którą pozycjonujemy, nie „rozpływała” się po całej witrynie.
Optymalizacja strony internetowej, a mobilność i szybkość strony
Obecnie algorytm googla bierze pod uwagę czynniki takie czy strona internetowa wyświetla się poprawnie na urządzeniach typu telefony komórkowe czy tablety. Jest to w tej chwili nie tylko kwestia User experience (z ang. doświadczenie użytkownika w kontekście korzystania ze strony internetowej), ale również bardzo ważny czynnik rankingowy przy pozycjonowaniu danej strony internetowej na liście wyszukiwania. Dlatego też należy bezwzględnie zadbać o poprawne skonfigurowanie witryny internetowej. Polecam narzędzie do sprawdzenia mobilności strony: https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Kolejnym niezmiernie ważnym elementem rankingowym jest szybkość ładowania strony internetowej. Przedstawiam 4 kluczowe elementy o które należy zadbać w kontekście poprawy szybkości łądowania strony internetowej:
- Optymalizacja grafik – niedostosowany rozmiar pliku i brak kompresji to bardzo często spotykane na stronie internetowej elementy, które powodują ograniczenie prędkości ładowania zasobów z serwera do przeglądarki. Pomocne narzędzia służące do rozwiązania tego problemu to np. https://tinypng.com/. W przypadku silniku wordpress możesz znaleźć też wiele wtyczek do optymalizacji mediów np. https://pl.wordpress.org/plugins/wp-smushit/
- Włącz cache’owanie – jest to metoda, która poprzez zapisywanie lokalnie pewnych fragmentów stron internetowych powoduje w rezultacie szybsze wyświetlanie strony internetowych przy ponownej wizycie. Na silniku worpdress istniej wiele wtyczek do włączenia tej metody choćby WPSuper Cache.
- Minimalizacja HTML/JS/CSS – jest to zabieg polegający na zmniejszeniu plików, usunięciu pustych znaków. W tym przypadku worpdress doczekał się również wielu rozwiązań. Wtyczka Autoptimaze ma również funkcję minimalizacji plików.
- Włącz kompresje GZIP – jest to zabieg, który zmniejsza rozmiar odpowiedzi HTTP. Możemy to zrobić ręcznie dodadjąc odpowiednie polecenia do pliku .htaccess bądź poprzez zainstalowanie odpowiedniej wtyczki w WordPress. Polecam narzędzie do testowania kompresji GZIP varvy.com/tools/gzip/
Ile kosztuje optymalizacja strony intenretowej?
Na koszty optymalizacji strony internetowej ma wpływ wiele czynników. Pierwszy i najważniejszy to jak duża jest struktura naszej witryny, trzeba sobie zdać sprawę, że każdą podstronę trzeba przeanalizować i zoptymalizować. Można ustalić zakres prac a następnie przemnożyć przez liczbę stron to określi zakres godzinowy prac. Pomnożony przez stawkę godzinową da Ci odpowiedź na wycenę tej usługi.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych.
Potrzebujesz profesjonalnej strony internetowej? Zapoznaj się z naszą ofertą!